Od X-Type do XE.

Jaguar XE to drugie podejście brytyjskiego producenta do małego sedana klasy premium. Pierwsze odbyło się w 2001 roku, kiedy powstał Jaguar X-Type. Wyglądał jak mały XJ (zarówno na zewnątrz i w środku), miał dość szeroką paletę silników, ale wiele jaguarowych purystów nie traktowało go jak prawowitego członka rodu przez pokrewieństwo z Fordem Mondeo – a co za tym idzie przedni napęd (potem dostępne było także AWD) i fordowskie silniki. W dodatku, paleta silnikowa X-Type kończyła się na 3.0 V6 o mocy 230 koni, czyli poziomie, gdzie inne modele producenta dopiero zaczynały się rozkręcać. X-Type był na rynku 8 lat i nie zyskał zbyt wielkiej popularności. Od 2009 roku Jaguar nie miał jednak reprezentanta w tej klasie. Zmieniło to się dopiero dwa lata temu, kiedy zaprezentowano model XE. Tak, jak X-Type’a stworzył go Ian Callum.

jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, diesel

Ostatni raz Jagiem jeździłem ponad rok temu podczas eventu organizowanego przez Jaguar Polska – The Art of Performance Tour. W trakcie 20 minutowych przejażdżek miałem możliwość szybkiego przetestowania Jaguara XF, F-Pace i właśnie XE (jednej zmiany zabrakło do F-Type’a… taaak blisko…). Jednak podczas tak krótkiego czasu trudno wyrobić sobie zdanie na temat samochodu. Dlatego cieszyłem się, kiedy pojawiła się możliwość spędzenia większej ilości czasu za kierownicą najmniejszego modelu marki z jaguarem w logo.

jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, diesel

Nowa propozycja Jaguara nie przypomina tym razem największej limuzyny XJ, a mniejszego XF. Najmniejszy Jag to standardowo samochód tylnonapędowy, ja jednak miałem okazję jeździć wersją AWD, wyposażoną w nowego diesla 2.0 z rodziny Ingenium o mocy 240 koni. Mimo małej pojemności silnik zapewnia naprawdę sensowne osiągi i wg danych katalogowych rozpędza XE do setki w 6.1 sekundy. Samochód jednak obiektywnie nie wydaje się tak szybki jak na papierze – moc rozwijana jest bardzo harmonijnie, bez nadmiernych hałasów, szarpnieć skrzyni (nawet w trybie sportowym) itd. Czyli chyba tak jak na dostojnego Jaguara przystało. Muszę przyznać, że ten silnik w kombinacji z ośmiobiegowym automatem bardzo zachęca do dalszych podróży, czemu zresztą sprzyja też blisko tysiąckilometrowy zasięg na jednym baku (w trasie) i cisza w kabinie podczas prędkości autostradowych. Przydałaby się tylko troszkę szybsza reakcja na kickdown, ale to może kwestia zaadaptowania się skrzyni pod kierowcę – Jaguar używa 8 biegowych skrzyń ZF, które są dość szybkie. Także zawieszenie pasuje do obrazu Jaguara, jako maszyny na dalekie podróże. Jest bardzo dobrze skalibrowane między sportem, a komfortem.

Wspomniałem o dostojności podczas jazdy… a jeśli spojrzeć na wygląd zewnętrzny to mamy wręcz chuligana – metaliczny kolor Firenze Red doskonale wygląda w słońcu (w zależności od światła przybiera barwę od soczystej czerwieni do ciemnej wiśni), a dedykowane dla wersji R-Sport elementy takie jak czarny przedni grill czy wloty powietrza dodają agresywnego wyglądu.

jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, diesel

A jak jest w środku? Przez ostatnie lata Jaguar odszedł od tego co zawsze go charakteryzowało, czyli jasnej skóry, połaci prawdziwego drewna i wielkiej kierownicy na rzecz dość sportowego wyglądu. I w XE takowy bardzo pasuje. Mój egzemplarz wyposażony był w czarną skórzaną tapicerkę i deskę rozdzielczą wykończoną materiałem Luxtec (sztuczna skóra) wraz z elementami z aluminium i prezentował się bardzo dobrze. Od początku jednak nie za bardzo podobały mi się wyglądające mocno plastikowo elementy głośników w boczkach drzwi, a ustawienie większej głośności w zestawie audio tylko co mnie do tego upewniło – strasznie rezonowały! A szkoda, bo 10 głośnikowe audio Meridian o mocy 380W zapowiadało się bardzo dobrze. Co ciekawe, mimo dużej mocy nie jest to najlepsza dostępna opcja nagłośnienia w tym samochodzie. Można zamówić także opcję Meridian Surround o mocy 825W (!!) i z 17 głośnikami.

jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, diesel

Bardzo miło zaskoczył mnie system multimedialny XE. Zaczynając od czytelnych i płynnie działających 12,3 calowych cyfrowych wskaźników (na całej szczerkokości ekranu można wyświetlić mapę nawigacji), aż po 10,2 calowy dotykowy ekran multimediów. Grafika jest bardzo przejrzysta, sam system reaguje dość szybko na komendy, a obsługa jest prosta. Ciekawy jest też system zmiany biegów poprzez obrotowa, wysuwaną gałkę – ale to znamy już od premiery pierwszego XFa. Trzeba się przyzwyczaić do tego rozwiązania, szczególnie jak wcześniej jeździliście BMW ziDrive. Cały czas miałem ochotę obsługiwać systemy multimedialne przy pomocy pokrętła skrzyni biegów…jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, jaguar xe interior, jaguar xe wnętrze

Jaguara X-Type zwykło się stawiać w “drugim rzędzie” samochodów klasy premium – w ubiegłych latach rządziła niemiecka trójka czyli Audi A4, BMW 3 i Mercedes C Klasa. Dziś jednak Jaguar z modelem XE to godny konkurent dla niemieckiej reprezentacji segmentu D. Podobnie jak w przypadku Volvo, widać że brytyjskiej marce bardzo przysłużył się nowy inwestor i wyjście spod skrzydeł Forda. XE to zdecydowanie samochód, który nie ma się czego wstydzić w porównaniu do Mercedesa C, czy Audi A4, a przy okazji jest zdecydowanie bardzie unikatowy na drogach – przynajmiej na razie, bo mam nadzieję, że XE zaczniemy spotykać zdecydowanie częściej!

jaguar, jag, jaguar xe, jaguar xe r-sport, diesel

XE na YouTube.

Filmiki możecie znaleźć na WarsawCars’owym kanale na YouTube. Jeśli jeszcze nie ma filmiku z tym samochodem to subskrybujecie mój kanał, jak pojawi się film to dowiecie się od razu!

CarSpotting Bonus.

Wieczorna trasa do Konstancina, czyli jazda w korku za Ferrari 488 GTB na węgierskich blachach!

ferrari 488 gtb, ferrari, jaguar xe,


Suche fakty:

Silnik: R4 BiTurbo, Pojemność: 1999 cm3, Moc: 240hp (4000rpm), 500Nm (1500rpm), 0-100 km/h: 6.1s, Vmax: 250 km/h, Skrzynia: automatyczna (8 biegów), Napęd: 4×4, Paliwo: Diesel


Jaguar XE R-Sport.
niezłe prowadzeniepiękny kolor Firenze Redagresywny pakiet R Sportelastyczny silnikniezłe osiągidobre wyciszenie kabinyintuicyjny system multimedialny
system opuszczania oparcia kanapyplastikowe elementy wnętrzasłaba reakcja na kickdown
74%Wynik ogólny
#carspotting_fame61%
#silnik73%
#skrzynia_biegów73%
#prowadzenie80%
#fun72%
#wygląd84%
Ocena czytelników 13 Głosów
84%