Skoda to jedna z najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce. Na każdym większym parkingu bez problemu znajdziecie Fabię, Superba lub Octavię. Jednak spotkanie Kodiaq’a szczególnie w ciekawej odmianie, jak np. RS wymaga więcej zachodu. Ja miałem to szczęście, że mogłem pojeździć RS i sprawdzić, czy jest dużo lepszy niż podstawowe odmiany czeskiego SUV’a, które wcześniej testowałem.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

RS.

Skoda Kodiaq RS to nowość w palecie czeskiego producenta. Jest to jednocześnie najdroższa i najszybsza wersja Kodiaq’a. Jeśli nie macie w planach zmiany silnika w zaciszu domowego garażu to oficjalnie tylko w wersji RS można mieć pod maską jednostkę 2.0 Bi-TDI o mocy 240 koni. W przeciwieństwie do 190 konnego diesla oferowanego w niższych modelach Kodiaq’a, jednostka w RS ma wspomaganie dwóch turbin. Maksymalny moment obrotowy wynosi aż 500 Nm (1750-2500 rpm), a przyśpieszenie do setki to 6.9s. Prędkość maksymalna jest równa 221 km/h. Na pokładzie Skody Kodiaq RS jest oczywiście napęd na cztery kołą i automatyczna skrzynia DSG o siedmiu przełożeniach.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Teoretycznie 240 konny silnik diesla wydaje się być optymalną jednostką dla tak dużego SUV’a jakim jest Skoda Kodiaq. Auto jest wystarczająco zrywne i nie brakuje mu mocy. Wysoki moment obrotowy, który jest wyczuwalny od samego początku przyspieszania sprawia, że auto wyrywa się do przodu. Dodatkowo silnik jest dość oszczędny. W trasie można zejść do 8 litrów na 100 km, a w mieście jeśli nie katujecie samochodu to ciężko będzie Wam przekroczyć 10 l/100km.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Jednak… hmm… po kilku dniach spędzonych z Kodiaq’iem RS miałem pewien niedosyt. Mam wrażenie, że Skoda poszła trochę na łatwiznę i zrobiła samochód, który ma sportowe zacięcie ale na prawdziwe szybkie SUVy patrzy tylko przez szybę. Dodatkowo w codziennym użytkowaniu osiągi Kodiaq’a RS w stosunku do najmocniejszego 190 konnego diesla oferowanego w pozostałych wersjach wyposażenia nie powalają. 2.0 TDI vs 2.0 Bi-TDI. 190 koni vs 240 koni. 400 Nm vs 500 Nm. Vmax 210 km/h vs 221 km/h. Przyśpieszenie do setki 8.4s vs 6.9s. Oczekiwałbym czegoś więcej. Dla mnie RS powinien mieć ok. 300 koni i przyśpieszenie na poziomie 5.7-5.8s. Wtedy Skoda Kodiaq RS byłaby naprawdę ciekawym kąskiem i budżetową alternatywą dla genialnego Audi SQ7. A tak mamy niby sportowego SUV’a ale generującego emocje bardziej na poziomie peperonicno niż jalapeno.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Na pokładzie Skoda Kodiaq RS mamy system wzmacniający dźwięk o zgrabnej nazwie Dynamic Sound Boost. Sytem modeluje dźwięk układu wydechowego samochodu w zależności od parametrów, takich jak prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, bieg czy prędkość. Sam dźwięk jest całkiem fajny i nie przeszkadza podczas jazdy w mieście, ale przy wyższych prędkościach i jednostajnym poruszaniu się autostradą może trochę irytować. Dobrze, że w takich sytuacjach można go wyłączyć.

Look.

Skoda Kodiaq RS to ładny samochód. Testowany egzemplarz był w kolorze Race Metalic Blue, który świetnie kontrastuje z czarnymi elementami karoserii (relingi dachowe, ramki okien czy lusterka). Grill również został pomalowany na czarno, co podkreśla sportowy charakter Kodiaq’a.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Skoda Kodiaq RS została ubrana w 20″ felgi XTREME z oponami 235/45. Dopełnieniem ładnych obręczy były czerwone zaciski hamulców osadzone na 17″ tarczach.

W tylnej części nadwozia widoczne są duże, prostokątne końcówki układu wydechowego, które wyglądają świetnie. Jest również czerwona blenda / odblaskowy element, który rozciąga się na całej szerokości tylnej części auta. Jest to dodatek, który podobnie jak znaczki modelu RS na grillu i klapie wyróżniają Skodę Kodiaq RS na tle słabszych braci.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Wnętrze w Skoda Kodiaq RS jest nowoczesne i ma dużo sportowych smaczków. Są czerwone nici zarówno na kierownicy, tapicerce drzwi, przy lewarku skrzyni biegów, jak i na sportowych fotelach. Dużym odświeżeniem jest zastosowanie wirtualnych zegarów, które zdecydowanie odmłodziły wnętrze Kodiaq’a.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Co w standardzie?

Wyposażenie standardowe w RS jest naprawdę bogate. Od razu dostajecie napęd na 4 koła i automatyczną skrzynię biegów DSG (nie ma innej alternatywy). Z salonu wyjedziecie na 20″ felgach XTREME w kolorze antracytowym. Dostaniecie pakiet SUNSET, co oznacza, że będziecie mieli przyciemniane szyby boczne i tylną. W samochodzie będą dźwiękochłonne szyby boczne z przodu, zawieszenie adaptacyjne DCC z funkcją OFF-ROAD, reflektory przednie Full LED i tylne światła również w technologii LED.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Na pokładzie będzie również kamera cofania, czujniki parkowania, pakiet oświetlenia LED wewnątrz z nastrojowym światłem Ambietne, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane sportowe fotele wykończone Alcantarą, elektrycznie sterowany fotel kierowcy i cyfrowe zegary, czyli Virtual Cockpit. Oczywiście kluczyk do Skody możecie cały czas trzymać w kieszeni bo w standardzie otrzymacie również dostęp bezkluczykowy.

Wydaje mi się, że to całkiem sensowne wyposażenie i po dokupieniu kilku opcji można skonfigurować zacny egzemplarz.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

A co można dokupić i za ile?

Z ciekawszych opcji możecie zainwestować w następujące rzeczy:
TRAVEL ASSIST – rozpoznawanie znaków drogowych – 300 zł
SIDE ASSISTION – monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego – 2600 zł
LINE ASSIST – asystent pasa ruchu – 1600 zł
AUTO LIGHT ASSIST – automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych – 800 zł
– Elektrycznie ogrzewana przednia szyba – 1200 zł
– Trzeci rząd siedzeń – 4000 zł
– Trójstrefowa klimatyzacja – 1100 zł
AREA VIEW CAMERA – system kamer 360 stopni – 1700 zł
– panoramiczny dach – 4500 zł
– aktywny tempomat – 1200 zł (do 160 km/h) lub 2500 zł (do 210 km/h)
– audio by CANTON – 1600 zł (9 głośników, 575 W – gra przyzwoicie)
– system nawigacji COLUMBUS – 5700 zł

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Oczywiście część powyższych opcji można kupić w pakietach, które oferują dużo lepszą cenę niż wybieranie poszczególnych elementów oddzielnie. Np. pakiet większości systemów asystujących z aktywnym tempomatem do 210 km/h kosztuje 6800 zł.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

To jak?

Skoda Kodiaq RS to napewono ciekawa alternatywa dla najlepiej sprzedajnych się SUV’ów z tego segmentu. Wygląda zadziornie. Ma sensowną dawkę mocy i w podstawowej wersji całkiem niezłe wyposażenie. Odstraszająca może być jedynie cena, bo żeby stać się posiadaczem Kodiaq’a RS trzeba przygotować co najmniej 193 500 zł. To sporo, nawet jak na topową odmianę modelu. Dla porównania cena słabszego Kodiaq’a z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 koni w topowej wersji Laurin & Klement jest niższa o 10 000 zł.

skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Jeśli chodzi o konkurencję, to trochę mniejszy od Kodiaqa Volkswagen Tiguan z tym samym silnikiem 2.0 Bi-TDI o mocy 240 koni startuje od 183 590 zł (obecnie cena promocyjna to 169 590 zł). Co ciekawe, VW nie oznacza mocnego diesla w żaden specjalny sposób – to nie Tiguan R, czy Tiguan GTI. Po prostu jedna z kilku wersji silnikowych. Jest to o tyle ciekawe, że Tiguan ma lepszy czas do setki o 0.4s niż Skoda Kodiaq RS. Tiguan w nadwoziu Allspace, które odpowiada wymiarami Kodiaqowi jest wyceniana na 198 290 zł (promocyjnie 186 290 zł).
skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs
Gdybyście chcieli iść w stronę marek premium, to 235-konne Volvo XC60 z nowym dieslem B5 z systemem mild hybrid dostaniecie za niecałe 218 tysięcy.  Trzy tysiące więcej zapłacicie za Mercedesa GLC 300d z 2.0 245 KM. Tak więc wbrew pozorom, Skoda nie jest wcale tania. Rożnica zaczyna być jednak widoczna przy doposażaniu tych samochodów. To co w Skodzie Kodiaq RS jest w standardzie, jak np. adaptacyjne reflektory full led, w Mercedesie wymaga dopłaty 8 tysięcy zł… więc może cena RS’a nie jest taka zła?
skoda, skoda kodiaq rs, skoda kodiaq rs test, kodiaq rs

Galeria x Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS
duża moc i Nmprzestronna kabinasportowa stylistykaniezłe wyposażenie w standardzienapęd na cztery kołakomfort podróżowaniawirtualne zegary
wysoka cenairytujące podbijanie dźwięku silnikamógłby być szybszy
67%Wynik ogólny
#carspotting_fame40%
#silnik73%
#skrzynia_biegów70%
#prowadzenie69%
#fun69%
#wygląd78%
Ocena czytelników 1 Głosuj
98%