Jeśli ktoś by mnie zapytał o najbardziej futurystyczny nowy samochód – dla zwykłych śmiertelników – jaki można w tej chwili kupić to bez zawahania wskazałbym DS7 Crossback. Auto, które jest zupełnie odjechane i szalone, szczególnie pod względem wizualnym. Jednak inżynierowie z Paryża nie zwalniają tempa i postanowili utrudnić odpowiedź na to pytanie. Po wypuszczeniu w 2017 roku wspomnianego modelu DS7 Crossback (test tutaj i tutaj) francuzi przygotowali kolejną ekstrawagancką propozycję z logo DS. Jest to mniejszy crossover o oznaczeniu DS3 Crossback.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

DS3.

Kompaktowy SUV DS3 Crossback to zdecydowanie nieprzeciętny samochód. Ma łączyć elegancję, szyk i francuskie wyrafinowanie z nowoczesnością i zaawansowanymi technologiami. To założenie zdecydowanie udało się zrealizować. Samochód pod względem wizualnym wyróżnia się na tle innych aut. Na pewno nie przejdziecie obok niego obojętnie, a Wasz wzrok zatrzyma się na licznych detalach, które podkreślają wyrafinowanie tego projektu.

Z przodu króluje duża atrapa chodnicy z pokaźnych rozmiarów logiem DS. Atrapa jest bezpośrednio połączona z futurystycznymi przednimi reflektoram DS Matrix LED Vision, które świetnie sobie radzą z oświetlaniem drogi podczas nocnych podróży. Z reflektorów wypływają światła do jazdy dziennej, które w ciekawy sposób schodzą w dół nadwozia. Wyglądają bardzo efektownie.

Karoseria DS3 Crossback ma dużo przetłoczeń, wlotów i innych ciekawych akcentów stylistycznych, które podkreślają unikatowość tego projektu. To co ma podkreślić wyjątkowość DS3 Crossback to klamki, które otwierają się i chowają po naciśnięciu. Rozwiązanie znane z np. Jaguarów, czy Range Roverów. Lubie takie gadżety, ale w DS3 potrafiły się czasami przycinać, więc francuzi powinni trochę dopracować ten mechanizm.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

To co mi się nie podobało w karoserii DS3 Crossback to element znajdujący się na słupkach B. Taka wychodząca ponad dolną linię okien nakładka (?). Wiem, że swoim wyglądem ma nawiązywać do poprzedniej generacji DS3, gdzie w takim sposób układała się linia boczna samochodu ale… poprzednie DS3 było trzydrzwiowym hathcback’iem, a nie pięciodrzwiowym crossvoerem. Niestety w DS3 Crossback ten element ogranicza nieco widoczność, szczególnie kiedy odwracamy głowę i chcemy zobaczyć czy jakiś samochód nie kryje się w martwym polu.

Tył auta wygląda bardziej sportowo niż dystyngowanie. Duże logo DS na klapie bagażnika. Dwie pokaźne końcówki układu wydechowego. Czarna listwa łącząca tylne światła. Atrapy wlotów po obu stronach nadwozia. Niewielka lotka na dachu. Światło przeciwmgielne umieszczone centralnie na dole zderzaka i czarny matowy dyfuzor. Całość przypomina mi trochę tył Seata Leona Cupra R drugiej generacji, gdzie też trafiały się wersje z atrapami wlotów i dwiema końcówkami wydechu.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Testowany egzemplarz DS3 Crossback był bardzo ładnie skonfigurowany. Ciemny czerwony lakier uzupełniony czarnym dachem i czarnymi wstawkami prezentował się świetnie. Uzupełnieniem były czarne aluminiowe felgi, które podkreślały sportowe zacięcie DS3’ki.

Za kierownicą.

W środku również nie można narzekać na nudę. Francuzi wykazali dużo finezji w projektowaniu wnętrza DS3 Crossback. Przed kierowcą znajduje się miła w dotyku wielofunkcyjna kierownica. Jej wygląd jest podobny do kierownicy znanej z modelu DS7 Crossback. Za nią zostały umieszczone cyfrowe zegary, które mimo, że są mniejsze niż w DS7 to nadal przekazują całą paletę informacji. Jest kilka wyglądów zegarów i opcji wyświetlania danych do wyboru. Mi najbardziej podoba się wersja z mapą nawigacji w tle.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen, ds3 crossback interior

W centralnej części deski rozdzielczej został umieszczony duży, kolorowy ekran multimediów. Wyświetlacz jest niezłej jakości, a jego działanie jest identyczne jak w innych samochodach z grupy PSA. Rozwiązanie sprawdzone i funkcjonalne, więc dobrze, że pojawiło się także na pokładzie DS3 Crossback. Poniżej ekranu znajdują się przyciski, które zostały osadzone w formie plastra miodu. Część guzików działa na dotyk (czasami funkcjonuje to świetnie, a czasami trzeba nacisnąć kilka razy żeby dana opcja się włączyła), a część to fizyczne guziki, które po prostu trzeba wcisnąć.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Poniżej znajduje się przycisk do uruchamiania silnika, gniazdo USB i miejsce przeznaczone na bezprzewodowe ładowanie telefonu. W tunelu centralnym znajdziecie się przełącznik skrzyni biegów, przyciski odpowiadające za otwieranie okien, hamulec ręczny i tryby jazdy. Do ich usytuowania trzeba się przywyczaić. Podobnie jak do umiejscowienia klamki i uchwytu do zamykania drzwi. Jest on usytuowany tak niefortunnie, że zamykając drzwi najczęściej będziecie łapać za kieszeń w drzwiach, a nie za uchwyt.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Trochę lepiej mogłoby zostać zestrojone również audio w DS3 Crossback. Miałem do dyspozycji najlepszy zestaw sygnowany firmą Focal Electra ale mam wrażenie, że w DS7 Crossback czy Peugeot 508 nagłośnienie tej firmy dawało więcej doznań akustycznych i jakości.

Wybór materiałów (mimo, że na pokładzie nie było skórzanej tapicerki) jest bardzo dobry. Spasowanie elementów również stoi na wysokim poziomie. Podobało mi się wykończenie deski rozdzielczej matowym materiałem, który nadaje sportowego charakteru wnętrzu DS3 Crossback.

To czego mi brakowało to oświetlenie nastrojowe. W DS3 Crossback go nie było  i to wielka szkoda. Wnętrze jest na tyle ciekawe, że powinno być jakoś interesująco podświetlone. Nie musiałoby być rewii kolorów znanej z nowych modeli Mercedesa, ale wystarczyłoby kilka kolorowych punktów świetlnych jak np. w Mini czy Volvo.

Pod maską.

Gama silnikowa DS3 Crossback nie jest zbyt bogata ale każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W tej chwili dostępne są trzy jednostki benzynowe i dwa diesle. Silniki benzynowe mają pojemność 1.2 litra i różne warianty mocy (102, 130 i 155 koni mechanicznych). Silniki diesla mają pojemność 1.5 litra i są dostępne w dwóch wariantach. 102 lub 130 koni. Najsłabsze, 102 konne jednostki można skonfigurować tylko ze skrzynią manualną (6-biegów). Mocniejsze wersje dostępne są tylko z 8-biegowym, bardzo dobrym automatem. Tą przekładnie automatyczną testowałem już wielokrotnie w innych samochodach grupy PSA i uważam, że jest świetna. Biegi zmieniają się błyskawicznie i wręcz niezauważalnie. Jedyna mała wada to dość długi czas przełączania biegów ze skrajnych pozycji, czyli między D, a R. Podczas szybkiego manewru zawracania jest to trochę irytujące.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Przyśpieszenie w DS3 Crossback nie powala, ale nie jest też tragiczne. Znam dużo mocniejsze auta, które osiągają tragiczne wyniki w sprincie do setki (Hej Outlander!). Najsłabsza 102 konna benzyna (oznaczenie PureTech 100) osiąga 100 km/h w 10.9 s, a 102 konny diesel (BlueHDi 100) w 11.4 s. Najmocniejsza 155 konna jednostka (PureTech 155), jaką miałem do dyspozycji podczas testu jest dużo sprawniejsza. Pierwsze 100 km/h pojawia się już po 8.2s. To całkiem niezły wynik, jak na przednionapędowego, miejskiego crossovera.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Do gamy DS3 Crossback dołączy niedługo wersja elektryczna o nazwie E-Tense. Auto będzie miało na pokładzie silnik elektryczny o mocy 136 koni mechanicznych i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Baterie będą miały pojemność 50 kWh, a maksymalny zasięg ma oscylować w granicy 430 km (wg NEDC). Przyśpieszenie do setki będzie wynosiło 8.7s a maksymalna prędkość 150 km/h. Będzie to napewno ciekawa alternatywa dla np. Hyundai Kona Electric (test tutaj).

Jazda.

DS3 Crosback to auto, którego właściwości jezdne – mimo dość zadziornego wyglądu – zostały nastawione bardziej na komfort. Zwieszenie jest sprężyste i bardzo dobrze wybiera wszystkie nierówności. Nie jest może przesadnie miękkie, jak np. w C5 Aircross ale do codziennej jazdy jest wystarczająco komfortowe. W zakrętach auto trochę ugina się na boki, ale tak musi być w aucie segmentu crossover, które nie jest sztywno zestrojone.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Niestety DS3 Crossback nie jest dostępny w wersji z napędem na cztery koła. Trochę szkoda, bo nawet małe crossovery wyposażone w 4×4 są dużo bardziej uniwersalne i bezpieczne, niż auta z tak zwaną „ośką”. Jednak francuzi na pewno przekalkulowali wady i zalety tej opcji i pewnie stwierdzili, że większość DS3 Crossback nigdy nie zjedzie z asfaltu, żeby nie pobrudzić tych pięknych felg, więc nie opłacało im się udostępnianie tego napędu.

W sumie projektanci mają sporo racji bo DS3 Crossback mimo większego prześwitu i sylwetki crossovera to typowy miejski pojazd, który właśnie na ulicach aglomeracji będzie czuł się najlepiej. Auto jest bardzo zwrotne i przyjemnie się nim parkuje, mimo, że jakość kamery mogłaby być nieco lepsza, ale do tego już się przyzwyczaiłem w samochodach grupy PSA.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Spalanie w DS3 Crossback jest akceptowalne. W mieście przy jeździe w korkach powinniście mieć wynik na poziomie ok 9 l/100km. Przy bardziej ekonomicznej jeździe miejskiej zejdziecie do około 8 litrów. W trasie jest dużo lepiej i wynik spalania na poziomie 6 l/100km powinien pojawić się na ekranie komputera pokładowego bez problemu.

To jak?

DS3 Crossback to napewno ciekawa propozycja, która mogłaby namieszać na rynku miejskich crossoverów, gdyby nie jedna dość istotna kwestia, czyli… cena… tak, jeszcze o tym nie wspominałem. DS3 Crossback to dość droga wizytówka Waszego stylu. Jego cennik zaczyna się od 94 900 zł za wersję Chic z silnikiem PureTech 100 i manualną skrzynią biegów. Za wersję z silnikiem o mocy 155 koni zapłacicie od 127 300 zł. Najdroższa jest wersja wyposażenia Grand Chic połączona z najmocniejszym silnikiem benzynowym PureTech 155, którego cena startuje od 150 700 zł. Jest to naprawdę sporo jeśli spojrzymy na ceny konkurencji, gdzie np. 192 konne Mini Countryman Cooper S to wydatek od 128 800 zł, a za kwotę 145 300 zł otrzymacie 224 konną wersję hybrydową Countryman’a z napędem na cztery koła All4.

ds3, ds3 crossback, ds automobiles, citroen

Mimo dość wysokiej kwoty jaką trzeba przygotować na zakup DS3 Crossback to nie ma co ukrywać, że nowy francuski crossover jest bardzo ciekawym i awangardowym pojazdem. Autem, które pasuje idealnie do człowieka z kolorową duszą, który lubi się wyróżniać na tle szarego i nudnego świata. Jest nietuzinkowy, futurystyczny i trochę dziwny, ale w dobrym tego słowa znaczeniu. Podoba mi się pod względem wizualnym, ale trochę mniej pod względem funkcjonalnym. Posiada wady, które można zaakceptować i zalety, do których łatwo się przyzwyczaić.

Galeria x DS3 Crossback

DS3 Crossback
nietuzinkowy wyglądciekawa stylistykafajne rozwiązania wizualnesportowy charakter dobre materiały i wykończeniedużo opcji i technologiidobra skrzynia biegówbogate wyposażeniewygodna kierownicawirtualne zegary
brak mocniejszych silnikówwysoka cenazacinające się klamkimała funkcjonalnośćniska intuicyjność obsługibrak oświetlenia nastrojowegowolne przełączanie z D na R
63%Wynik ogólny
#carspotting_fame35%
#silnik60%
#skrzynia_biegów70%
#prowadzenie70%
#fun64%
#wygląd76%
Ocena czytelników 0 Głosów
0%