Pierwszy raz kontakt z Audi SQ7 miałem dokładnie 6 września 2016 roku podczas eventu przygotowanego przez Audi pod Stadionem Narodowymo wiele mówiącej nazwie Quattro Experience. Dobrze pamiętam tamten samochód bo było to pierwsze zarejestrowane w Polsce SQ7 i na przyjechało na event prosto z Poznania. Z tamtym egzemplarzem spotkałem się tylko na chwile ale zrobił na mnie niesamowite wrażenie. Po kilku latach dużego sukcesu sprzedażowego tego modelu doczekaliśmy się liftingu i z tej okazji w moje ręce wpadło ponownie SQ7 ale tym razem na trochę dłużej.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Zmiany.

Audi SQ7 w wersji przed i po liftingu będzie bardzo trudno pomylić bo modyfikacji stylistycznych zaszło duuuużo. Zmienił się zarówno desing nadwozia, jak i wnętrza pojazdu. Nie mam tu na myśli lekkiego przemodelowania świateł w tym samym obrysie kloszy lamp, wrzucenia nowej kierownicy z chromowaną wstawką, czy nowych wzorów felg tylko konkretną metamorfozę. Zmian jest tak wiele, że na dobrą sprawę Audi mogłoby reklamować zaktualizowane Q7 jako kolejną generację modelu. Żeby porównać obie wersje SQ7 spotkałem się z moim kolegą – @wwasupercars – który ma w garażu przedliftowy egzemplarz tego modelu. Relacje wideo możecie znaleźć klasycznie na moim Instagarmie w zapisanych Stories.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Z przodu poliftowego SQ7 pojawił się duży grill o nowym kształcie z sześcioma masywnymi żeberkami tzw. singleframe. Przednie reflektory zostały zmienione na bardziej smukłe niż te w wersji przed liftingiem co świetnie komponuje się z grillem i dodaje więcej lekkości sylwetce tego dużego SUVa. Reflektory mogą być w wersji Matrix LED (standard) lub tak, jak w testowanym egzemplarzu z dodatkiem technologii laserowej (HD Matrix LED – 6050 zł). Na zderzaku, po obu stronach pojawiły się ogromne wloty powietrza, znane często z pakietu S Line.

Z profilu zmian stylistycznych nie ma zbyt dużo. Pojawiła się większych rozmiarów listwa boczna, która świetnie wpisuje się w linię drzwi, a widniejący na niej napis Quattro nie pozostawia wątpliwości jaki napęd jest na pokładzie SQ7.

W tylnej części nadwozia zmieniono światła LED (standard) i dodano chromowaną listwę, która przechodzi przez całą szerokość klapy bagażnika. Zmienił się również dyfuzor i kształt końcówek układu wydechowego. W poliftowym Audi SQ7 są one owalne. Na szczęście nie są całkowitą atrapą jak w przypadku nowego Audi S7 (test tutaj).

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

W środku zmian jest jeszcze więcej. Audi postanowiło przełożyć do nowego Q7 wnętrze dobrze znane z nowych modeli koncernu, takich jak A8, A7 (test tutaj) czy Q8 (test tutaj), a to oznacza, że w konsoli centralnej pojawiły się dwa duże ekrany dotykowe systemu multimedialnego MMI. Puryście pewnie będą się krzywić, że wprowadzono za dużo tych nowoczesnych technologii ale ja nie mam z tym problemu o ile… wszystko działa płynnie i intuicyjnie, a w SQ7 tak właśnie jest. Ekrany działają błyskawicznie, nic się nie zacina, a po chwili zapoznania się z funkcjonowaniem systemu obsługa staje się intuicyjna.

Przed oczami kierowcy zamiast analogowych zegarów, które można było mieć w wersji przefliftowej jest teraz standardowo Virtual Cockpit, który ma dużo możliwości personalizacji i wyglądają bardzo dobrze ale… no właśnie, chyba wolałem wygląd wirtualnych zegarów z wersji przedliftowej. Brakuje mi grafiki, gdzie obrotomierz był w punkcie centralnym zegarów i widniał na nim napis SQ7. Tutaj takiego wyglądu nie ma.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Wraz z wprowadzeniem nowego kokpitu Audi Q7 zyskało dostęp do nowoczesnych technologii. Możemy teraz korzystać z systemu kamer 360 z tym wypasionym widokiem 3D, który wielokrotnie pokazywałem na Instagram Stories podczas testów Audi, można korzystać z Apple CarPlay czy np. uruchamiać auto przy pomocy smartphona. Na pokładzie są teraz 3 radary, czujniki parkowania, pięć kamer i 12 czujników ultradźwiękowych, które pomagają w pracy różnego rodzaju systemów wspomagania jazdy. Samochód jest niemal autonomiczny, ale oczywiście brak regulacji prawnych nie pozwala na to, żeby poliftowe SQ7 mogło jeździć samo.

W ankiecie na Instagramie pytałem, która wersja SQ7 się Wam bardziej podoba, przedlift czy polift i wynik nie był jednoznaczny. W głosowaniu wzięło udział ponad 2000 osób i wygrało Audi SQ7 po lifcie ale o włos. Stosunek głosów wynosi 53 do 47 %. Mi zdecydowanie bardziej podoba się SQ7 po zmianach stylistycznych, chociaż przedliftowy model ma w sobie fajną masywność, której w Q7 po modyfikacjach może trochę brakować.

Pod maską.

Opakowanie się zmieniło ale serce pozostało takie samo, a to oznacza, że po otwarciu maski znajdziecie potężną jednostkę V8 TDI o pojemności 4 litrów, która pasuje idealnie do tego samochodu. Silnik jest wspomagany dwoma turbosprężarkami i elektrycznym kompresorem bazującym na 48-voltowej instalacji elektrycznej tzw. mild-hybrid. Dzięki takiej kombinacji Audi niemal całkowicie wyeliminowało efekt turbodziury, a konie mechaniczne w liczbie 435 sztuk generowanych przez tą V8’ke są zawsze gotowe do galopu. Jeśli dodamy do tego 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego to możecie się domyślić z jakim krążownikiem miałem do czynienia. Istny czołg.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Napakowane końmi mechanicznymi i przepełnione momentem obrotowym małej ciężarówki Audi SQ7 przyśpiesza bardzo sprawnie. Pierwsze 100 km/h pojawia się w czasie 4.8s, a to wszystko przy w miarę sensownym spalaniu. Podczas pokonywania autostardy przy prędkości 140 km/h samochód pali ok 11l/100km. Przy tej masie, mocy, ilości cylindrów i wadze to bardzo zacny wynik. Szczególnie, że do SQ7 możesz zapakować nawet 6 osób. W zatłoczonym mieście spalanie wzrośnie i będzie oscylowało w ok 14l/100 km lub więcej jeśli na każdych światłach będziecie chcieli pokazać kto rządzi w city.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

W kwestii dźwięku generowanego przez jednostkę diesla to nic się nie zmieniło i nadal jest bardzo dobrze, szczególnie w trybie sportowym, gdzie doznania akustycznie poprawia zamontowany w układzie wydechowym oscylator dźwięku. Ale nawet z wyłączoną funkcją podbijania akustyki wydechu słychać, że auto ma pod maską V8, a nie silnik ograbiony z kilku cylindrów.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Jazda.

Gdybym miał wybrać auto, którym wygodnie ruszyłbym z Warszawy do np. Portugalii to SQ7 byłoby w czołówce mojej listy, bo Audi SQ7 to genialne auto szczególnie podczas wypadów za miasto. W trasie czuje się świetnie i duża w tym zasługa bardzo dobrej skrzyni biegów. Automat ma 8 przełożeń i zmienia biegi błyskawicznie.

Mimo że Audi SQ7 dzieli płytę podłogową z Porsche Cayenne i Lamborghini Urus’em nigdy nie będzie typowym sportowcem ale nie ma się czego wstydzić. Musisz wyprzedzić marudera a nie ma długiej prostej? W SQ7 to żaden problem. Wciskasz gaz, redukcja i już widzisz auto, które jeszcze przed chwilą było przed Tobą we wstecznym lusterku.

W wygodnym podróżowaniu pomaga też zawieszenie i inne techniczne rozwiązania wpływające na właściwości jezdne. Pneumatyka z adaptacyjnymi amortyzatory to standard w SQ7. W trybie komfortowym mają miły skok, który dobrze niweluje nierówności nawierzchni. Jednak jeśli macie ochotę na bardziej sportową jazdę to po przełączeniu auta w tryb Dynamic zawieszenie się utwardza i łatwiej pokonać ciasne zakręty.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Dodatkowo dzięki zastosowaniu skrętnej tylnej osi i aktywnej stabilizacji przechyłu auto prowadzi się genialnie i ma się wrażenie, że siedzi się w dużo mniejszym samochodzie np. Q3. Zawsze byłem fanem tylnej skrętnej osi czy to w dużych SUV’ach czy w małych hothatch’ach (np. Megane R.S.), ale jednak to właśnie w autach wielkości SQ7 można najlepiej poznać jej walory. Samochodem manewruje się bardzo łatwo i co najfajniejsze tam gdzie mniejsze auta potrzebują bardziej skomplikowanych zabiegów przy manewrze zawracania to SQ7 można wykonać to zadanie na raz.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Cena?

Audi SQ7 to jeden z najlepszych i najciekawszych SUV’ów klasy premium. Jednak żeby stać się jego właścicielem trzeba przygotować dość gruby portfel. Cena SQ7 startuje od 449 900 zł brutto. Za tą kwotę dostaniecie auto z podstawowym wyposażeniem w skład którego wchodzą m.in. 20″ felgi, LEDowe oświetlenie, wirtualne zegary, wygląd zewnętrzny S line, sportowe fotele z ogrzewaniem, czarna podsufitka, tapicerka Alcantara Frequenz, oświetlenie Ambient, automatyczna klimatyzacja, nawiagacja MMI, kamera, czukniki parkowania i różne systemy bezpieczeństwa. Lista jest dość długa i trzeba przyznać, że auto ma całkiem niezłe wyposażenie już w standardzie, ale…

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

…no właśnie, jeśli chcielibyście poszaleć w konfiguratorze to możecie do tego dorzucić:
– system audi Ban & Olufsen Advanced Sound System 3D – 35400 zł
– panoramiczny dach – 10080 zł
– 4-strefową klimatyzację – 4610 zł
– domykanie drzwi – 3690 zł
– tuner telewizyjny – 10250 zł
– pakiet systemów wspomagających w ruchu miejskim – 10370 zł
– pakiet systemów wspomagających w ruchu pozamiejskim – 8290 zł
– asystent jazdy nocnej (nightvision) – 12380 zł
– hamulce ceramiczne – 48930 zł
– pakiet dynamicznej jazdy Advanced – 34250 zł
– dynamiczny układ kierowniczy – 6620 zł
– laserowe reflektory HD Matrix LED – 6050 zł
– sportowe fotele S sport – 6340 zł
– wentylowane fotele – 7780 zł
– pakiet stylistyczny Valcona 1 Audi exclusive – 24015 zł
– wykładzina i dywaniki Audi exclusive – 12010 zł
– 22″ felgi – 16120 zł
– lakiery specjalne – od 22450 zł

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Więc, jak sami dobrze widzicie podczas konfigurowania Audi SQ7 można odpłynąć daleko w rejony 700 000 zł, a to już poziom Range Rovera z 525 konną benzynową V8 Supercharged i niezłym wyposażeniem. Dlatego uważam, że planując zakup SQ7 trzeba rozważnie dobierać opcje bo naprawdę fajny egzemplarz można zbudować za ok 550000 zł, a to bardzo rozsądne pieniące jak za tak wszechstronne auto jak Audi SQ7.

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

To jak?

Mocny silnik diesla w dużym SUVie to świetne połączenie, ale nie tylko Audi wpadło na ten pomysł. Od niedawna można kupić trochę „gorzej urodzonego” brata SQ7, czyli Volkswagena Touarega, gdzie dostaniecie tą samą jednostkę 4.0 V8 tylko minimalnie słabszą, bo pod jego maską drzemią 422 konie. Jest też BMW X5 M50d, ale tam z silnika 3.0 R6 z aż czterema turbo udało się wycisnąć tylko 400 koni. Jest także Mercedes GLE, ale on w najmocniejszej odmianie 400d ma do dyspozycji tylko 330 koni. Ja z tego zestawu wybieram zdecydowanie Audi SQ7.

Szczególnie, że SQ7 już przed face liftingiem robiło na mnie spore wrażenie, a teraz po zmianach wygląda bardziej zadziornie, i co ważne nadal ma ten sam świetny i mocny silnik, genialne osiągi i doskonale się prowadzi. Dodatkowo gruntowne modernizacje karoserii i wnętrza zdecydowanie odmłodziły wygląd SQ7 i to mi się podoba!

audi, sq7, audi sq7, audi q7, q7, new audi sq7

Ciekawostka #1: Szkoda, że europejski oddział Audi nie wprowadzi na nasz rynek modeli SQ7 i SQ8 z silnikami jakie prawdopodobnie będą dostępne za oceanem. W Stanach zjednoczonych SQ7 i SQ8 będzie można zamówić z 4 litrową jednostką V8 ale napędzaną benzyną. Silnik ma generować 507 koni mechanicznych i 770 Nm momentu obrotowego, a pierwsza setkę SUVy osiągną w 4.3s. Petarda! Choć z drugiej strony ludzie szukający mocnej benzyny pewnie i tak ruszą w stronę modeli ze znaczkiem RS, które są jeszcze mocniejsze i szybsze. 

Ciekawostka #2: Ten sam silnik diesla montowany jest również w innym SUV’ie koncernu Volkswagena, a dokładniej w Bentley’u Bentayga, czyli aucie znajdującym się w gradacji o klasę wyższej niż Audi SQ7. Jednostka generuje tą samą moc. Auto przyśpiesza do setki w identycznym czasie co SQ7, czyli w 4.8s. 

Galeria x Audi SQ7

Audi SQ7
świetny silnik V8 TDIduża moc i Nmprzestronne wnętrzenowoczesne technologieskrętna tylna ośświetne osiągi w stosunku do masysensowne spalanie
wysoka cena opcjonalnego wyposażeniazmiana grafiki wirtualnych zegarówwydech / częściowo atrapa
80%Wynik ogólny
#carspotting_fame72%
#silnik85%
#skrzynia_biegów75%
#prowadzenie82%
#fun82%
#wygląd81%
Ocena czytelników 3 Głosów
90%