Najnowszego Peugeot’a 508 poznałem już całkiem dobrze. W wakacje pokonałem nim kilkaset kilometrów po Polsce i trochę o nim poopowiadałem tutaj. Była to wersja sedan z silnikiem BlueHDi 180, czyli dwulitrowym dieslem o mocy 177 koni. Auto było w najwyższej wersji wyposażenia – GT i bardzo przypadło mi do gustu.

Spodobało mi się z zewnątrz i w środku. Jeździło mi się nim bardzo przyjemnie i mimo, że francuzi wysoko wywindowali cenę to 508 w swoim segmencie jest bardzo ciekawą alternatywą nawet dla aut klasy premium. Zaprzyjaźniłem się z tym samochodem, dlatego nie mogłem sobie odmówić testu kolejnego 508, tym razem w wersji kombi, czyli tzw. SW. Los w postaci Peugeot Polska był na tyle łaskawy, że w przeciągu tygodnia mogłem przetestować dwa egzemplarze Peugeot 508 SW. Samochody z różnymi silnikami i w różnych wersjach wyposażenia.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Na pierwszy ogień poszło 508 SW z jednostką Puretech 180 w wersji wyposażenia Allure. W przeciwieństwie do wcześniej testowanej 508, tym razem na pokładzie miałem silnik benzynowy. Drugie 508 SW było w wersji podobnej do sedana, czyli pod maską miało jednostkę BlueHDi 180 i wyposażenie – GT. Dzięki temu mogłem dokładniej poznać paletę Peugeot’a 508.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

SW.

Peugeot 508 może nie jest największy ani najszybszy w swojej klasie ale nie ma to znaczenia. Francuzi lubią to co ładne i w 508 najważniejsze jest to jak wygląda, a prezentuje się zadziornie, nowocześnie i ma w sobie „to coś” w przeciwieństwie do aut dostępnych w salonach konkurencji (szczególnie tej niemieckiej).

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Już wersja sedan bardzo mi się podoba pod względem wizualnym, a w przypadku nadwozia SW jest jeszcze lepiej. Szczególnie, że zawsze byłem fanem samochodów w nadwoziu kombi. Uważam, że są dużo ciekawsze od sedanów. Mają fajne proporcje, ładną linie i użyteczność, której sedanom często brakuje. Dodatkowo przy odpowiednim manewrowaniu konfiguratorem nie muszą wyglądać jak karawany. Wystarczy ciekawy kolor lakieru, pakiet stylistyczny, dodatki i duże felgi żeby stworzyć nieprzeciętny samochód.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Jeśli chcecie porównać wymiary 508 w nadwoziu kombi i sedan to prezentują się one następująco:

 508 Sedan508 SW
Długość (mm)4750 4780
Szerokość (mm)18471859
Wysokość (mm)14041420
Pojemność bagażnika (l)487 / 1537530 / 1780

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Allure vs GT.

Konfigurując Peugeot’a 508 SW macie do wyboru 4 podstawowe wersje wyposażenia. Cennik startuje od opcji Active, następnie jest Allure, GT Line i GT.

Wyposażenie Allure, które miałem na pokładzie 508 PureTech 180 zawiera standardowo Pakiet Safety i Pakiet Widoczność, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, klimatyzację dwustrefową, bezkluczykowe uruchamianie, elektrycznie sterowane szyby, wirtualne zegary i-Cockpit (są świetne), pakiet oświetlenia Ambient, elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego, 10″ ekran multimediów z nawigacją Peugeot Connect NAV i mirror screen.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Jeśli chodzi o design to otrzymacie 17″ felgi, lusterka w kolorze nadwozia, wlot powietrza (grill) z poziomym żebrowaniem, chromowane listwy dookoła szyb, beżową podsufitkę, skórzaną kierownicę i wykończenie deski rozdzielczej w imitację Carbonu. Ogólnie nie jest źle. Na pokładzie jest w sumie wszystko co może się przydać w codziennym użytkowaniu.

To co mi się nie podoba w tej wersji to brak w standardzie LED’owych świateł z przodu (tych charakterystycznych w kształcie kłów). Ta opcja będzie Was kosztowała 5000 zł i warto dołożyć tą kwotę w konfiguratorze, bo światłą Full LED wyglądają świetnie i podkręcają styl 508ki.

Wersja wyposażenia GT jest dużo bogatsza. Zamawiając samochód z takim wyposażeniem otrzymacie wszystko to co w wersji Allure, a dodatkowo wspomniane reflektory Peugeot Full LED i tylne światła Full LED 3D, pakiet Safety Plus, wirtualne zegary i-Cockpit Amplify, pakiet oświetlenia Amplify, bezkluczykowy dostęp, Pakiet City 1, adaptacyjne zawieszenie Active Suspension Control, system nagłośnienia Hi-Fi Focal Premium i podgrzewanie foteli przednich.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

W kwestiach wizualnych w stosunku do wersji Allure zmian jest całkiem sporo. Otrzymacie 18″ felgi zamiast 17″, czarne lusterka zewnętrzne (składane), wlot powietrza (grill) z motywem szachownicy (wygląda dużo lepiej niż ten z wersji Allure), kierownice z perforowaną skórą z aluminiowymi wstawkami i logiem GT, czarną podsufitkę, bezramkowe lusterko wsteczne, przyciemniane szyby, czarne listwy szyb i deskę rozdzielczą wykończoną drewnem w kolorze Zebrano, która wygląda świetnie.

Opcje jakie możemy dokupić do wersji GT (a także Allure) to m.in. system Night Vision (7000 zł, jak działa możecie zobaczyć w moich zapisanych relacjach na instagramie), pakiet asystentów (1850 zł),  pakiet City 3 (kamery 360, czujniki, automatyczne parkowanie 2600 zł), lakiery (2700-3500 zł), ogrzewanie postojowe (5000 zł), podgrzewaną przednią szybę (400 zł), pakiet elektryczny (sterowanie elektryczne fotelami, masaż, podgrzewanie 4400 zł), 19″ felgi (3200 zł) czy ładowanie indykcyjne telefonu (400 zł).

Zarówno pod względem opcji, jak i wyglądu zdecydowanie bardziej pasuje mi wersja GT. Jest bardziej sportowa, ma dużo więcej gadżetów do zaoferowania w standardzie, dysponuje lepszym design’em nadwozia i ciekawszym wykończeniem wewnątrz. Bardzo podoba mi się zminimalizowanie ilości chromów, dodanie 18″ felg i ciemne wykończenie kabiny. Jednak wybór wyższej wersji wyposażenia nie jest bezbolesny i wiąże się ze sporym wydatkiem.

W przypadku wersji BlueHDi 180 różnica między wersją Allure, a GT to 28000 zł (159900 zł za Allure vs 187900 zł za GT). Nieco inna sytuacja jest z silnikiem benzynowym. Wersja wyposażenia GT dostępna jest tylko w najmocniejszej odmianie, czyli PureTech 225. Dla słabszej 180 konnej jednostki maksymalna opcja wyposażenia to GT Line, w której w stosunku do wersji GT tracimy pakiet City 1, adaptacyjne zawieszenie, wykończenie wnętrza drewnem, keyless, system Hi-Fi Focal, podgrzewanie foteli i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne. Różnica między 508 ze słabszą jednostką  w wersji Allure, a odmianą GT z mocniejszym silnikiem jest dość znacząca i wynosi 37000 zł. Jeśli planujecie zakup wersji PureTech 180 ale chcecie mieć ciekawe wyposażenie to warto wybrać opcję GT Line i dokupić potrzebne gadżety.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Ciekawostka: Wersja GT nie jest najwyższą opcją wyposażenia modelu 508. Francuski koncern wypuścił jeszcze limitowaną serię o nazwie First Edition. Dostępna jest tylko dla silnika BlueHDi 180 i PureTech 225. W tej opcji mamy na pokładzie wszystko co producent przewidział dla modelu 508, ale cena takiej przyjemności jest dość wysoka. Za 508 z silnikiem diesla w wersji First Edition musicie zapłacić 216 900 zł, a za wersję benzynową 212 900 zł o ile  w ogóle uda Wam się taki egzemplarz zamówić. 

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

PureTech 180 vs BlueHDi 180.

W obu testowanych samochodach miałem jednostki sygnowane liczbą 180. Oba silniki mają cztery cylindry. W przypadku silnika benzynowego pojemność wynosi 1598 cm3, a w przypadku diesla 1997 cm3. Poniżej znajdziecie tabelę z bardziej szczegółowymi informacjami na temat obu jednostek napędowych.

 1.6 PureTech 1802.0 BlueHDi 180
Silnik
Pojemność w cm315981997
Moc maksymalna w KM przy obr/min180 / 5500180 / 3750
Moment obrotowy maksymalny w Nm przy obr/min250 / 1650400 / 2000
Osiągi
Prędkość maksymalna w km/h225231
Przyspieszenie 0-100 km/h w sekundach8.08.4

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gtJeśli chodzi o spalanie to producent podaje, że w cyklu mieszanym wersja PureTech 180 spala 6.9-7.3 l/100km, a wersja BlueHDi 180 5.6-6.1 l/100km. Jednak z moich obserwacji wynika, że różnica jest mniejsza, ale samo spalanie nieco wyższe niż podaje producent. Przy porównywalnej jeździe w cyklu mieszanym (takie same trasy, podobna ilość kilometrów) spalanie obu jednostek jest dość podobne i wyniosło 8.6 l/100 km w przypadku silnika benzynowego i 8.2 l/100 km w przypadku diesla. To żadna różnica.

Co ciekawe w przypadku wersji BlueHDi 180 miałem do dyspozycji najmocniejszą odmianą 508 z silnikiem diesla. Dostępne są jeszcze słabsze jednostki BlueHDi 130 i 160, więc jak nie potrzebujecie takiego zapasu mocy, to możecie skierować swój wzrok, na słabsze jednostki, które teoretycznie powinny palić mniej niż 180tka.

W przypadku wersji z jednostką benzynową PureTech można wybrać mocniejszą odmianę legitymującą się mocą 225 koni mechanicznych. Czterdzieści pięć koni więcej pozwala 508 osiągnąć setkę w 0.6 s mniej niż w przypadku wersji 180. Prędkość maksymalna wzrasta do 248 koni mechanicznych. Niestety wersją PureTech 225 jeszcze nie jeździłem, ale znam ten silnik z modelu DS7.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

Cenowo różnica między wersją PureTech 180, a BlueHDi 180 jest dość spora i wnosi 21 100 zł. Różnica związana jest również z tym, ze jednostka BlueHDi dostępna jest od wersji wyposażenia Allure, a PureTech 180 można kupić już w najniższym pakiecie Active. Jeśli porównamy ceny obu wersji w pakiecie Allure, to jednostka BlueHDi 180 będzie nadal bardziej kosztowna, ale różnica zmniejszy się do 12 100 zł.

peugeot, 508 sw, peugeot 508 sw, 508 gt

To jak?

Gdybym miał wybrać 508 dla siebie to celowałbym na pewno w nadwozie kombi i w najmocniejszą odmianę z silnikiem benzynowym, czyli PureTech 225 (chociaż jeszcze nim nie jeździłem, ale testowałem tą jednostkę w DS7 – do poczytania tutaj). Jest to ten sam silnik co w wersji 180, więc większa ilość koni mechanicznych może sprawić, że 225’tka będzie tylko lepsza. Mimo, że nowoczesne diesla to świetne jednostki to nadal wolę charakterystykę pracy jednostek benzynowych.

Nawet w dobrze wyciszonym samochodzie jakim jest Peugeot 508 SW nie da się ukryć, że pod maską drzemie diesel. Jest to słyszalne szczególnie na postoju i podczas porannego rozruchu. Silnik benzynowy, mimo mniejszej pojemności pracuje znacznie przyjemniej, a ewentualne niedostatki momentu obrotowego dobrze maskuje 8-biegowy automat. Tak, więc to benzyna jest moim faworytem. Ale z nadzieją patrzę na koncepcyjną wersję hybrydową 508 Peugeot Sport Engineered z 3 silnikami na pokładzie, które generują 400 koni. Ona z pewnością połączy zalety obu wersji i mam nadzieję, że kiedyś pojawi się na rynku.

PS: Moją konfigurację 508’ki możecie zobaczyć poniżej:

Galeria x Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW / BlueHDi 180 vs PureTech 180
71%Wynik ogólny
#carspotting_fame40%
#silnik69%
#skrzynia_biegów79%
#prowadzenie74%
#fun69%
#wygląd93%
Ocena czytelników 0 Głosów
0%