Upodobania kierowców z roku na rok się zmieniają. Kiedyś królowały sedany i kombiaki, później była moda na mniejsze i większe VANy, czterodrzwiowe Coupe czy crossovery. Sprytne marki szybko wyłapują aktualne trendy i wprowadzają do swojej oferty auta, których oczekują klienci. Dokładnie tak było z drugą generacją modelu 5008, która zadebiutowała na Paryskim Motor Show w 2016 roku. Auto zastąpiło pierwszą generację tego modelu i z minivana przeobraziło się w największego w ofercie francuskiego producenta wielozadaniowego crossovera.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

Look.

Nowy Peugeot 5008 kontynuuję linię stylistyczną francuskiego producenta sprzed kilku lat. 5008 wygląda trochę jak 3008 (test tutaj i tutaj) na sterydach, a to oznacza, że z przodu rodzinnego crossovera nie zobaczycie tych świetnych ledowych świateł w formie kłów, które pierwszy raz pojawiły się w modelu 508 (test tutaj i tutaj), a teraz są widoczne też w nowych generacjach 208 i 2008’ki. Pewnie w niedalekiej przyszłości zarówno 3008’ka, jak i 5008’ka doczeka się liftingu, który pod względem wizualnym będzie nawiązywał do nowego stylu Peugeot’a.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

Tył 5008 różni się od tego co francuscy designerzy nakreślili w przypadku 3008’ki. Linia dachu idzie dalej i nie opada tak szybko jak w przypadku mniejszego crossovera, a tylna szyba jest ustawiona bardziej pionowo. Te zabiegi zostały przeprowadzone w celu zmieszczenia dodatkowego rzędu siedzeń. Po podłogą bagażnika ukryto dodatkowe fotele, dzięki czemu w 5008 możecie przewieźć pół drużyny piłkarskiej. Miejsca na bagaże jest naprawdę sporo, a pojemność od 780 do nawet 1940 litrów robi wrażenie. Po złożeniu fotela pasażera można przewieść przedmioty o długości nawet 3,2 m, a niski próg załadunkowy pomaga we wkładaniu bagaży do samochodu.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

Testowany egzemplarz został skonfigurowany w najwyższej wersji wyposażenia, o nazwie GT, która pod względem wizualnym wyróżnia się wieloma ciekawymi elementami. Osłona chłodnicy została wykończona satynowym chromem z poziomym żebrowaniem i czarnym logiem Peugeot. Auto posiada wiele elementów chromowanych (listwa dookoła okien, końcówki wydechu, listwy dachowe itd.) i przyciemniane szyby. W wersji GT auto otrzymuje w standardzie 19″ felgi Washington (w innych wersjach dopłata 2200 zł), ale ten egzemplarz w zimowej konfiguracji otrzymało mniejsze 18″ felgi o nazwie Los Angeles, które też wyglądają bardzo dobrze.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

W środku klasyka Peugeota. Świetne wirtualne zegary, które możecie dostosować do swoich potrzeb. Mała ultrawygodna kierownica. Duży 8″ ekran na środku deski rozdzielczej (mógłby być troszkę większy), poniżej przyciski funkcyjne, miejsce na telefon (ładowarka indykcyjna), lewarek skrzyni biegów i pokrętło wyboru trybu jazdy. Wnętrze wygląda nowocześnie i jest wykonane z bardzo dobrej jakości materiałów. Pod względem jakości nie odstaje zupełnie od aut sygnowanych logo DS Automobiles, które w grupie PSA jest traktowane jako klasa premium. Jedyne co może przeszkadzać, to dość masywny tunel centralny, który ogranicza trochę miejsce na nogi, ale jeśli nie macie zbyt masywnej postury to nie będzie Wam to przeszkadzało.

Tech.

Sercem testowanego Peugeot’a 5008 był silnik diesla o pojemności 2.0, który generuje moc 177 koni – dlatego jego oznaczenie to 180, logiczne! – i jest chyba najlepszym wyborem do tego samochodu. Jakiś czas temu testowałem Citroen’a C5 Aircross (klik), który był wyposażony w najmocniejszy, 180 konny silnik benzynowy i mimo lepszych osiągów wpisanych do tabelek to miałem wrażenie, że jednostka diesla jest bardziej przyjemna niż benzyniak. Pewnie miałbym inne odczucia, gdyby silnik benzynowy generował 225 koni, jak w topowej odmianie nowego 508, ale jeśli mam wybierać między 177 konnym diesle, a 180 konną benzyną z różnicą 0-100 na poziomie 0.8s to w tym przypadku wolę mniej łapczywego diesla. Sam dziwie się, że to mówię, bo za dieslami nigdy nie przepadałem ale w tym wypadku tak po prostu jest.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

Wysokoprężny silnik zapewnia przyśpieszenie do setki w 9.1s. Jest to wystarczające do przyjemnej, płynnej i w razie potrzeby dynamicznej jazdy, ale o sportowych doznaniach możecie zapomnieć. Nie ta moc, nie te gabaryty.

Uzupełnieniem napędu jest automatyczna skrzynia biegów EAT8, którą zawszę chwalę i w 5008’ce nie jest inaczej. Przekładnia jest bardzo dobra, zmienia biegi szybko, płynnie, gładko i zawsze dobiera odpowiednie przełożenia.

To czego mi zdecydowanie brakowało to napęd 4×4. W 5008 go nie dostaniecie nawet za dopłatą. Możliwe że się pojawi w wersji hybrydowej, ale w tym momencie jest niedostępny. Zamiast tego możecie dokupić opcję Grip Control, czyli elektroniczny gadżet, którym możecie zmieniać ustawienia ESP. Do dyspozycji są tryby: Śnieg, Off-Road, Piasek, ESP off i ESP standard. W terenie daleko z tym nie zajedziecie, ale na śliskiej nawierzchni zmiana parametrów ESP pomoże Wam w zachowaniu toru jazdy. Koszt w pakiecie Advanced Grip Control od 1100 do 2900 zł w zależności od wersji wyposażenia (standard w wersji Crossway).

Zawieszenie w Peugeot 5008 jest komfortowe (nawet na dużych felgach) ale nie tak pływające jak w Citroenie C5 Aircross, z którego przesiadłem się bezpośrednio do 5008. Czuć, że jest nieco sztywniej ale nadal przyjemnie.

Wyciszenie kabiny jest niezłe. Jechałem 5008 w dłuższą trasę z kilkoma osobami na pokładzie i mogliśmy swobodnie rozmawiać. Inżynierowie z Francji dopracowali ten element i bardzo dobrze odizolowali kabinę.

peugeot, 5008, 5008 gt, peugeot 5008, suv

Cena?

Aktualny cennik Peugeot 5008 starguje od 114 000 zł. Za ta kwotę otrzymacie auto w wersji wyposażenia Active z najsłabszym silnikiem benzynowym PureTech 130 i manualną, 6-biegową skrzynią biegów. Na najsłabszego diesla musicie przeznaczyć 125 100 zł.

Jeśli chcielibyście mieć na pokładzie auto z 177 konnym dieslem BlueHDi to dostępny jest on tylko w dwóch wersjach wyposażenia. Crossway startuje od 161 200 zł, a GT od 169 900 zł. Najmocniejsza 180 konna benzyna PureTech to wydatek minimum 151 100 zł i jest dostępna tylko w wersji wyposażenia GT Line.

Jeśli miałbym wybierać 5008 dla siebie to pewnie wybrałbym egzemplarz w wyposażeniu GT, czyli taki jak testowany. Mimo bogatego wyposażenia w standardzie (szczegóły znajdziecie w cenniku – klik) doposażyłbym Peugeot’a w kilka dodatkowych opcji:
– pakiet Advanced Grip Control – bo jest tani 1100 zł
– pakiet Drive Assist (ostrzeganie przed kolizją, aktywny tempomat) – bo się przydaje 1650 zł
– pakiet City 2 (automatyczne parkowanie, przednia i tylna kamera) bo lubię kamerki, nawet jak obraz jest średniej jakości – tak jak tutaj – 2600 zł
– panoramiczny dach – bo lubię światło nad głową – 5000 zł
– podgrzewana przednia szyba – jest tania i ułatwia życie – 400 zł
– automatyczne otwieranie bagażnika – bo klapa jest ciężka – 2400 zł
– podgrzewane fotele – bo lubię ciepełko – 800 zł
– ładowarka indykcyjna telefonu + 230V – wygodne – 700 zł
– zestaw audi Focal – gra nieźle – 3600 zł

Z tej samej platformy co Peugeot 5008 korzystają też inne SUVy z koncernu PSA, jak np. DS7 Crossback, który w wersji z 177 koni dieslem startuje od 177 400 zł (niewielka dopłata jak za markę „premium”, choć wyposażenie w wersji So Chic nie rozpieszcza). Trochę mniejsze Citroen C5 Aircross i Opel Grandland X można z kolei kupić za sporo mniej. „Cytrynę” w wersji Feel z 2.0 BlueHDI 177 KM dostaniecie już za 122 tysiące, a Opla w wersji wyposażenia Design Line z tym samym silnikiem za 138 950 zł.

To jak?

Jeśli macie dużą rodzinę i szukacie auta, które może przewieźć nawet 7 osób, jest ładne, dobrze wykonane i posiada świetne wnętrze to 5008 będzie idealnym rozwiązaniem dla Was. W wersji GT otrzymacie całkiem przyjemne wyposażenie już na starcie, a po dołożeniu kilku opcji możecie skomponować bardzo przyjemny rodzinny wehikuł. Szkoda, że Peugeot 5008 nie ma napędu na 4 koła nawet w opcji, ale patrząc na dzisiejsze SUVy marek nie należących do strefy premium trzeba to zaakceptować.

Teraz pozostaje czekać na wersję hybrydową 5008 z napędem na cztery koła i lifting tego modelu, który pewnie wprowadzi wiele zmian stylistycznych.

Peugeot 5008 towarzyszył mi przez ponad tydzień i jeździło mi się nim bardzo przyjemnie, chociaż jakbym miał kupić SUV’a z gamy koncernu PSA to chyba skierowałbym swoje kroki w stronę nieco mniejszego C5 Aircross. Cytryna bardziej mi się podoba, ale to już kwestia gustu. Oba samochody są bardzo dobre.

Galeria x Peugeot 5008 GT

Peugeot 5008 GT BlueHDi 180
świetne wnętrzewygodna kierownicaduża ilość miejscabardzo dobra skrzynia biegówkomfortsensowny silnik
wyłączanie start/stop w komputerzewolno działające multimediabrak napędu 4x4
60%Wynik ogólny
#carspotting_fame25%
#silnik68%
#skrzynia_biegów74%
#prowadzenie70%
#fun52%
#wygląd68%
Ocena czytelników 1 Głosuj
68%